יום שני, 27 בספטמבר 2010

הסוטרה - עצה לאנטהפינדיקה


עצה לאנטפינדיקה
כך שמעתי. פעם שהה המבורך באיזור סווטהי, בחורש הג'טה בפארק של אנטפינדיקה.
באותה עת חלה איש המשפחה אנטפינדיקה, התייסר, ומצבו הפך אנוש. אז פנה אל פלוני בדברים: "בוא, איש טוב, לך אל המבורך, קוד לפניו וחלוק לו כבוד בשמי ואמור: 'אדון מבורך, איש המשפחה אנטפינדיקה  מוכה חולי, סובל ומצבו אנוש. הוא קד לרגליך וחולק לך כבוד'. אז לך אל  האציל שריפוטרה, קוד לרגליו וחלוק לו כבוד ואמור: 'אדון מבורך, איש המשפחה אנטפינדיקה מוכה חולי, סובל ומצבו אנוש.' אז אמור: 'יהיה זה טוב, אדון מבורך, אם המבורך שריפוטרה יסור לביתו של איש המשפחה אנטפינדיקה, מתוך חמלה".
                'כן  אדוני', השיב אותו פלוני ופנה לעבר המבורך. הוא חלק לו כבוד, ישב לצדו ומסר את המסר. אז פנה לעבר האציל שריפוטרה, חלק לו כבוד ומסר את המסר באומרו: "יהיה זה טוב אדון מבורך, אם יוכל האדון שריפוטה לסור לביתו של איש המשפחה אנטפינדיקה, מתוך חמלה". האדון שריפוטרה ניאות בדממה לבקשה.
                אז התלבש האציל שריפוטרה, לקח את קערתו וגלימתו ויצא, מלווה באננדה, לעבר ביתו של איש המשפחה אנטפינדיקה. בהגיעו לשם ישב על מושב, שהוכן מבעוד מועד בעבורו, ופנה אל איש המשפחה אנטפינדיקה בדברים: "אני מקווה שמצבך משתפר, איש משפחה, אני מקווה שאתה חש בנוח. אני מקווה שתחושותיך המכאיבות נחלשות ולא מתגברות, שהיחלשותן מופיעה ולא התחזקותן."
                'האציל שריפוטרה, אינני חש הקלה. אינני חש בנוח. תחושותיי המכאיבות מתגברות ואינן נחלשות, התעצמותן מורגשת ולא היחלשותן. ממש כאילו ניסר  אדם חזק את ראשי לשניים בעזרת מסור חד, כך רוחות אלימות עוברות בראשי. אינני חש הקלה ממש כאילו אדם חזק מהדק  רצועת עור עבה סביב ראשי כתחבושת, כך קיימת תחושה של כאב אלים בראשי. אינני חש הקלה. ממש כאילו קצב מנוסה או עוזרו פוערים את בטנו של שור בעזרת סכין קצבים חדה, כך רוחות אלימות חוצבות בבטני. אינני חש הקלה. ממש כשם שאדם חזק לופת אדם חלש וצולה את גופו מעל גחלים לוהטות, כך יש תחושת שריפה אלימה בגופי. אינני חש הקלה, אינני חש בנוח. תחושותיי המכאיבות מתגברות ואינן נחלשות, התעצמותן מורגשת ולא היחלשותן."
                'ובכן, איש משפחה כך עליך לתרגל: "לא איאחז בעיניים, ותודעתי לא תהיה תלויה בעיניים.' כך עליך לתרגל. כך עליך לתרגל: 'לא איאחז באוזניים ותודעתי לא תהיה תלויה באוזניים'. כך עליך לתרגל 'לא איאחז באף לא איאחז בלשון לא איאחז בגוף לא איאחז בתודעה, ותודעתי לא תהיה תלויה בתודעה.' כך עליך לתרגל.
                איש משפחה, כך עליך לתרגל: 'לא איאחז בצורות לא איאחז בצלילים לא איאחז בטעמים לא איאחז בריחות לא איאחז בתחושות הגוף. לא איאחז במושאי התודעה, ותודעתי לא תהיה תלויה במושאי התודעה.' כך עליך לתרגל.
                איש משפחה, כך עליך לתרגל: 'לא איאחז בראיה, לא איאחז בשמיעה, לא איאחז בהרחה, לא איאחז בטעימה, לא איאחז בחישה הגופנית, לא איאחז בהכרת מושאי התודעה, ותודעתי לא תהיה תלויה בהכרת מושאי התודעה'. כך עליך לתרגל.
                איש משפחה, כך עליך לתרגל: 'לא איאחז במגע העין לא איאחז במגע האוזן לא איאחז במגע האף לא איאחז במגע הלשון לא איאחז במגע הגוףלא איאחז במגע התודעה ותודעתי לא תהיה תלויה במגע מושאי התודעה'. כך עליך לתרגל.
                איש משפחה, כך עליך לתרגל: 'לא איאחז בתחושות שהן תולדת מגע העין, לא איאחז בתחושות שהן תולדת מגע האוזן, לא איאחז בתחושות שהן תולדת מגע האף לא איאחז בתחושות שהן תולדת מגע הלשון לא איאחז בתחושות שהן תולדת מגע הגוף, לא איאחז בתחושות שהן תולדת מגע מושאי התודעה ותודעתי תהיה חופשייה מתחושות שהן תולדת מגע מושאי התודעה'. כך עליך לתרגל.
                איש משפחה, כך עליך לתרגל: 'לא איאחז ביסוד האדמה לא איאחז ביסוד המים לא איאחז ביסוד האש לא איאחז ביסוד האוויר לא איאחז ביסוד המרחב לא איאחז ביסוד ההכרה והכרתי תהיה חופשייה מיסוד ההכרה.' כך עליך לתרגל.
                איש משפחה כך עליך לתרגל:  'לא איאחז בצורות חומריות לא איאחז בתחושות לא איאחז בתפיסות לא איאחז בתצורות לא איאחז בתודעה ותודעתי תהיה חופשה מהתודעה'. כך עליך לתרגל.
                איש משפחה, כך עליך לתרגל: 'לא איאחז בבסיס המרחב האינסופי לא איאחז בבסיס התודעה האינסופית לא איאחז בבסיס האין לא איאחז בבסיס התפיסה או מה שאיננו תפיסה ותודעתי לא תהיה תלויה בבסיס התפיסה או מה שאיננו תפיסה' כך עליך לתרגל.
איש משפחה, כך עליך לתרגל: 'לא איאחז בעולם, תודעתי לא תהיה תלויה בעולם. לא איאחז בעולם שמעבר, ותודעתי לא תהיה תלויה בעולם שמעבר'. כך עליך לתרגל.
                איש משפחה כך עליך  לתרגל : 'לא איאחז במה שנראה, נשמע, מורגש, נתפס בתודעה, פוגש בתודעה או במה שהתודעה מחפשת אחריו. לא איאחז במה שנבחן על ידי התודעה. תודעתי לא תהיה תלויה בכל אלה.' כך עליך לתרגל.
                כשנאמרו הדברים התייפח אנטפינדיקה, רעד ודמעות ניגרו מעיניו. אז שאל אותו האציל אננדה: "האם אתה טובע, האם אתה שוקע?"
                "אינני טובע, האציל אננדה, אינני שוקע. חיכיתי זמן ארוך לנזיר, מורה ראוי לכבוד, ובכל הזמן הזה, מעולם לא הגיעה לאוזני דרשה שכזו על הדהרמה."
                "דרשה שכזו על הדהרמה, איש משפחה, איננה ניתנת לאנשי משפחה שלבושם לבן. דרשה שכזו על הדהרמה ניתנת רק למי שהרחיק אל מעל ומעבר".
                "אם כן, האציל שריפוטרה, הנח לדרשה שכזו שתינתן לאנשי משפחה. יש מעטים ביניהם, שהאבק לא עיוור את עיניהם. חייהם מתבזבזים משום שלא שמעו דרשה שכזו על הדהרמה. יהיו ביניהם מי שיבינו את הדהרמה."
                לאחר שניתנה עצה זו לאנטפינדיקה, קמו האציל שריפוטרה והאציל אננדה  ממקום מושבם ועזבו. בתוך זמן קצר, נפטר איש המשפחה אנטפינדיקה והופיע מחדש ברקיע טושיטה (כאל יפה תואר).
(מג'הימה - ניקאיה 143)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה